Veel werkgevers zijn in deze crisistijd bezorgd over het welzijn van hun werknemers. Het vele thuiswerken heeft namelijk voordelen, maar zeker ook nadelen. Investeren in gezonde en vitale medewerkers is juist in deze tijd een belangrijk onderwerp bij het laag houden van uw verzuim.
Vitaliteit verdient aandacht
Nieuwe arbeidssituatie
Thuiswerken is in de loop de maanden de nieuwe arbeidssituatie geworden. In het begin was het voor iedereen ad hoc aanpassen en best leuk. Nu thuiswerken het nieuwe normaal zal worden, zien wij ook andere aspecten in het verzuim terugkomen. Naast de ergonomische uitdagingen is er ook aandacht nodig voor preventie van de psychosociale aspecten. Medewerkers moeten betrokkenheid en aandacht blijven ervaren, ook wanneer ze thuiswerken en op afstand kost dat meer moeite. Ook leven er vragen over hoe je de werk-privébalans kunt bewaken bij medewerkers met kinderen thuis en wat je moet doen met het gevoel van isolatie. Aandachtspunten waar ook wij dagelijks mee te maken hebben.
Wegvallen van sociale aspecten
Ondanks dat er voor werkgevers veel informatie voor handen is over effectief thuiswerken en binding houden met de werknemers, blijkt de praktijk helaas weerbarstiger... De hele dag thuis zijn, drukte van het gezin, maar ook het wegvallen van sociale aspecten, zorgt voor meer verzuim. Dit is wat verzekeraars terugzien in de schadecijfers en ook wij, met één van de grootste verzuimportefeuilles van Friesland, zien dit terug in de verzuimcijfers.
Arbo Werkt!
Als specialist op het gebied van verzuimverzekeringen ondersteunen wij bij re-integratie en verzuimbegeleiding. Vanuit de markt kregen wij signalen dat er behoefte is aan verzuimbegeleiding vanaf het begin van het proces tot aan het einde, met als doel een lager verzuim. Met deze behoefte en onze wens om bij verzuimbegeleiding en preventie nog persoonlijker en dichter bij onze relaties te staan, zetten wij een bijzondere stap. Wij bundelen namelijk onze kennis en ervaring in een nieuwe Arbodienst Arbo Werkt!.
Verzuim en vitaliteit van medewerkers
Eigen casemanagers komen in beeld wanneer er sprake is van verzuim of wanneer er signalen zijn dat een medewerker gaat uitvallen. De casemanager komt hierbij graag naar de werkgever toe om naar preventie van verzuim en vitaliteit van medewerkers te kijken. Want vitale medewerkers hebben veel minder kans op verzuim. Onze casemanagers treden op als probleemeigenaar van de werkgever en geven advies in de wir war aan regels en voorschriften en nemen regie uit handen. Kennis, persoonlijk contact, probleemeigenaarschap en korte lijnen zijn volgens ons de sleutelwoorden tot succes.
Vanaf januari start onze nieuwe arbodienst Arbo Werkt!. Wij willen werkgevers meegeven zich te blijven richten op preventief verzuim en vitaliteit, geef aandacht, weet wat er speelt en blijf betrokken!
Column: Henk Riemersma, Specialist Inkomen & Pensioen bij Kuiper Verzekeringen (Ondernemend Friesland, 2020-07)